gezond blijven in 2022

Denk aan je gezondheid in 2022!

Er zijn momenten dat je gewoon niet de dingen kunt doen die we graag doen. Als je bijvoorbeeld ziek bent, kan het zijn dat je je rugtas even moet laten liggen omdat je niet naar buiten kunt gaan. Hoewel dit absoluut slecht nieuws in Tilburg is, kun je jezelf helpen door de onderstaande dingen te doen als je je niet goed voelt.

Blijf thuis en rust uit

Veel virussen, waaronder het griepvirus, slaan krachtig en snel toe. Breng je werkgever of school op de hoogte dat je ziek bent en blijf thuis om te voorkomen dat anderen aan je ziekte worden blootgesteld. Onthoud dat terwijl sporten goed is, je de routine van het meenemen van je sporttas naar de sportschool moet overslaan. Was je handen thuis regelmatig met water en zeep, veeg oppervlakken die je aanraakt af met een ontsmettingsmiddel en probeer indien mogelijk contact met andere mensen in je huis te vermijden.

Overweeg om wat extra slaap te krijgen als je kunt, of wegkruipen met een deken en een boek. Je kunt ook een kruiswoordraadsel maken of televisie kijken. Bovendien kan het ervoor zorgen dat je elke nacht voldoende slaap krijgt. Dit helpt je immuunsysteem opbouwen, zodat je in de nabije toekomst niet opnieuw ziek wordt. Als je je inspant om een ​​regelmatig slaappatroon van tenminste acht uur per nacht aan te houden, kun je je  gezondheid verbeteren.

Maak je lichaam gehydrateerd en je kamer vochtig

Drink veel vocht, zoals water, warme thee of bouillon, om je lichaam gehydrateerd te houden. Dit helpt bij het gehydrateerd houden van je luchtwegen en verdunt eventueel gevormd slijm, waardoor het zich niet ophoopt in je longen en een infectie veroorzaakt. Een warme kop met honing doordrenkte thee kan volgens Finn hydrateren en een zere keel of hoest verlichten.

Als je een baby hebt die jonger is dan één jaar, moet je ze geen honing geven, omdat dit botulisme kan veroorzaken. Breng wat tijd door in een warme, stomende badkamer als je last hebt van congestie in je hoofd of borst. Sluit de deur en zet het warme water in de douche aan. Zet een luchtbevochtiger of een verdamper in de kamer waar je gaat slapen als je huis droog is en je moeite hebt met slapen.

Observeer jezelf

Ondanks dat je misschien geen doktersbehandeling nodig hebt, wil je misschien toch naar de eerste hulp als je last hebt van griep. Het is noodzakelijk om jezelf te observeren en alleen naar de eerste hulp te gaan als ademen moeilijk voor je is of als je pijn op de borst hebt. Andere symptomen die aangeven dat je naar de huisarts moet gaan zijn hevige buikpijn, spierpijn die ondraaglijk is, verwardheid, duizeligheid, plotseling hevig braken of braken dat niet ophoudt, niet kunnen plasse, regelmatig koorts of hoest die toeneemt of terugkeert nadat deze is verlicht. Als je geen van deze symptomen heeft, maar je je gewoon niet lekker voelt, probeer dan eerst zelfzorg maatregelen. Het vermijden van de spoedeisende hulp, tenzij dit absoluut noodzakelijk is, helpt niet alleen om kosten te besparen, maar het beschermt je ook tegen blootstelling aan verdere ziektekiemen. Als je deze symptomen echter wel voelt, kun je overwegen je telefoon uit je telefoontasje te halen en een taxi te bellen om je naar het ziekenhuis te brengen.

Scroll naar top